PORNIREA SI PROTECTIA MOTOARELOR ELECTRICE
In cazul consumatorilor racordati direct la reteaua de joasa tensiune a distribuitorului, pornirea motoarelor electrice:
-se poate face direct, pentru:
-motoare monofazate (cu tensiunea de 230 V) cu puteri pana la 4kW inclusiv;
-motoare trifazate (cu tensiunea intre faze de 400V) cu puteri pana la 5,5kW inclusiv;
-seface cu aparate de pornire u un curent electric prestabilit .
La consumatori alimentati din posturi de transformare proprii, puterea celui mai mare motor care poate porni direct se determina prin calcul pe baza verificari stabilitatii termice si electrodinamice a transformatoarelor de alimentare, dar nu va depasi 20% din puterea transformatorului din care este alimentat si va fi racordat direct la tabloul general.
Pentru protectia motoarelor electrice se recomanda sa fie luate masuri de protectie, impotriva urmatoarelor efecte, in functie de conditiile tehnologice:
-supracurenti care rezulta de la un scurtcircuit;
-suprasarcina;
-temperaturi anormale;
-pierderea sau micsorarea tensiuni de alimentare;
-depasirea vitezei de rotatie normate a masinilor/elementilor masinii;
-defectele de punere la pamant/curenti reziduali;
-secventa de faza incorecta; supratensiuni de traznet sau datorita manevrelor de comutatie.
1) Protectia motoarelor impotriva incalzirilor anormale trebuie sa fie asigurata pentru fiecare motor
a carui putere nominala este mai mare de 0,5 kW. Exceptii: pentru aplicatii unde o intrerupre automata a functionari unui motor nu este admisa (de exemplu pompel pentru incendiu), mijloacele de detectie trbuie a emita un semnal de avertizare la care operatorul poate rspunde. Protectia motoarelor impotriva incalzililor anormale poate fi realizata prin;
-o protectie contra supracurentilor;
-o protectie contra temperaturilor respective;
-o protectie prin limitara curentului.
Punerea in functiune automata a unui motor dupa functionarea unei protectii contra incalzirii anormale trebuie sa fie impiedicata, daca aceasta poate provoca o situatie periculoasa sau o avarie
a masinii sau a lucrarilor in curs.
Protetia imptriva suprasarcinlor trebuie sa fie prevazuta pe fiecare conductor activ cu exceptia conductorului neutru.
Pentru motoarele momofazate sau alimentate la tensiune continua, protectia se face cel putin pe conductorul activ care nu este legat la pamant.
Daca protectia contra suprasarcimilor este realizata cu intrerupatoare, dispozitivul de comutatie trebuie sa intrerupa toate conductoarele active.
Intreruperea conductorului neutru pentru protectia contra suprasarcinilor nu este obligatorie. Protectia motoarelor trifazate se realizeaza cu un dispozitov dependent de curent, cu temporizare, care monitorizaza toate cele trei faze, reglat la cel mult valoarea curentului nominal al motorului. Acesta va actiona in 2 ore sau mai putin la o valoare de 1,20 ori curentul reglat.
Protectia impotriva temperaturilor excesive se recomanda in cazurile unde racirea este defectuoasa
(de exemplu in medii cu praf). In funtie de tipul motorului, protectia impotriva blocarii rotorului sau a lipsei tensiunii pe una din faze nu este totdeuna asigurata de o protectie impotriva temperaturilor
excesive este necesar sa se prevada o protectie suplimentara. Protectia se realzeaza cu controlul direct al temperaturi rin senzori de temperatra incorporati in infasurarea motorolui (ex. termostate)
Daca o intrerupere a sursei de alimentare sau o scadere a tensiunii poate produce o conditie periculoasa, o deteriorare a masinii sau afectarea activitatii in curs de desfasurare, trebuie prevazuta o
protectie cum ar fi deconectarea masinii cand este atins un nivel predeterminat al tensiuni (prin reglarea tensiunii mininme).
Daca functionarea masinii permite o intrerupere sau o scadere a tensiunii pe durata unei scurte perioade de timp (perioada necesara functionarii automaticii de sistem de circa 3 sec), poate fi prevazuta o protectie cu temporizare impotriva intreruperii sau scaderii tensiunii. Functionarea dispozitivului de protectie la tensiune minima nu trebuie sa compromita functionarea nici uneia dintre comenzile de oprire a masinii. Protectia motoarelor la depasirea vitezei de rotatie normate trebuie sa interzica o repornire automata.
Daca o succesiune incocecta a fazelor unei tensiunii de alimentare poate genera o situatie periculoasa sau o deteriorare a masinii, trebuie sa se prevada o protectie la sucesiunea fazelor. de exemplu: un motor transferat de la o sursa de alimentare la alta nesincrona.
Pentru motoarele momofazate sau alimentate la tensiune continua, protectia se face cel putin pe conductorul activ care nu este legat la pamant.
Daca protectia contra suprasarcimilor este realizata cu intrerupatoare, dispozitivul de comutatie trebuie sa intrerupa toate conductoarele active.
Intreruperea conductorului neutru pentru protectia contra suprasarcinilor nu este obligatorie. Protectia motoarelor trifazate se realizeaza cu un dispozitov dependent de curent, cu temporizare, care monitorizaza toate cele trei faze, reglat la cel mult valoarea curentului nominal al motorului. Acesta va actiona in 2 ore sau mai putin la o valoare de 1,20 ori curentul reglat.
Protectia impotriva temperaturilor excesive se recomanda in cazurile unde racirea este defectuoasa
(de exemplu in medii cu praf). In funtie de tipul motorului, protectia impotriva blocarii rotorului sau a lipsei tensiunii pe una din faze nu este totdeuna asigurata de o protectie impotriva temperaturilor
excesive este necesar sa se prevada o protectie suplimentara. Protectia se realzeaza cu controlul direct al temperaturi rin senzori de temperatra incorporati in infasurarea motorolui (ex. termostate)
Daca o intrerupere a sursei de alimentare sau o scadere a tensiunii poate produce o conditie periculoasa, o deteriorare a masinii sau afectarea activitatii in curs de desfasurare, trebuie prevazuta o
protectie cum ar fi deconectarea masinii cand este atins un nivel predeterminat al tensiuni (prin reglarea tensiunii mininme).
Daca functionarea masinii permite o intrerupere sau o scadere a tensiunii pe durata unei scurte perioade de timp (perioada necesara functionarii automaticii de sistem de circa 3 sec), poate fi prevazuta o protectie cu temporizare impotriva intreruperii sau scaderii tensiunii. Functionarea dispozitivului de protectie la tensiune minima nu trebuie sa compromita functionarea nici uneia dintre comenzile de oprire a masinii. Protectia motoarelor la depasirea vitezei de rotatie normate trebuie sa interzica o repornire automata.
Daca o succesiune incocecta a fazelor unei tensiunii de alimentare poate genera o situatie periculoasa sau o deteriorare a masinii, trebuie sa se prevada o protectie la sucesiunea fazelor. de exemplu: un motor transferat de la o sursa de alimentare la alta nesincrona.
Comentarii
Trimiteți un comentariu